uzmanasorun

Klinik Yoga

Mistik müziklerle tütsüler içerisinde başlarının üzerinde duran insanlar

Mantralar eşliğinde saatlerce oturan insanlar

Mevcut dini inançlarınızı reddetmenizi şart koşacak bir tarikat/din

Kilo vermek için yapılan bir tür spor

Pek çoğumuzun aklına yoga kelimesiyle beraber gelen düşünceler sıklıkla bunlar olabiliyor. Bu kafa karışıklığının temel sebebi kabul etmeliyiz ki çoğu zaman yoga aracılığıyla belli bir geleneğin veya dinin yoganın içinde sunulmasıdır. Bu durum ülkemizde olduğu gibi dünyada da yoga konusundaki yanlış algıların sebebidir.

Tüm bu yanlış algılardan uzak, literatürde de geçerliliği olan klinik yoganın tanımları şunlar olabilir :

• Bedeni  güç, denge ve esneklik olarak geliştiren sistematik bir teknolojidir.
  • Aklın hem konsantrasyon hem de bırakma çalışmalarıyla sakinleşmesini içeren teknikler bütünüdür.
  • Her bakımdan –bedensel,zihinsel,ruhsal- dengede kalmak hatta denge olmakla ilgilidir.

Klinik Yoganın bedenimiz üzerindeki etkileri

1. Esnekliği arttırır.

2. Kasları ve kemikleri  güçlendirir.

3. Dengeyi iyileştirir.

4. Postürü düzeltir , beden algısını geliştirir.

5. Dokuların oksijenlenmesini arttırır.

6.Omurlar arası diskleri besler.

7. Kirli kanın dönüşünü kolaylaştırır.

8. Lenf dolaşımını arttırır.

9. Stres hormonu kortizolün seviyesini düşürür.

10. Bilinçsiz kas kasılmalarınıgevşetir.

11. Kan şekerini düşürür.

12. Kan basıncını düşürür.

13. Kolestrol ve trigliserit seviyesini iyileştirir.

14. Kabızlığa hazımsızlığa iyi gelir. Bağırsaklarınçalışmasını düzenler.

15.İlaç alımını azaltabilir.

16. Psikolojik sağlığı iyileştirir.Ruhsal gelişimi destekler.

Klinik Yogayı kliniğimizde hangi amaçla uyguluyoruz?

Günümüz tıbbının kabul ettiği, biyopsikososyal model; Hastalık ,ondan muzdarip olan kişiden ve onun sosyal şartlarından bağımsız olarak düşünülemez der.Diğer bir ifadeyle hastanın endişesi korkuları ve kişiliği her hastalıkta rol oynar.Tedavinin de bu kriterler göz önüne alınarak şekillenmesi gerekir. Yoganın etkinliğini sağlayan ve onu diğer fiziksel aktivitelerden ayıran en önemli özelliklerinden biride bu modele uygun olmasıdır. Bizler fizyoterapist olarak her şeyden önce yogayı salt bir tedavi olarak hastalarımıza sunmuyoruz. Yogayı tedavilerimizde kullandığımız efektif bir modalite olarak görmekteyiz. Klinik yoga da kişiye göre modifiye ettiğimiz yoga duruşlarını,nefes tekniklerini ve gevşeme tekniklerini kullanmaktayız.

Yoga duruşları kişinin sağlık sorununa göre elbette ki farklılık gösterir. Örneğin vertigosu olan birine denge duruşlarını yaptırmak hem onun rahatsızlığını agreve eder hem de kişi  o pozisyonda kalmak pahasına vücuduna ekstra stres yüklemiş olur.

Günlük hayatta pekçoğumuz normal akciğer kapasitemize göre daha sığ nefesler alıp veririz. Boyun ve sırt ağrılarımızın tetiklenmesinin bir sebebi de budur. Yapılan pekçok nefes tekniğiyle hem akciğerlerimizin havalanmayan bölgelerinin  havalanması sağlanır hem de nefes derinleşir ve yavaşlar. Bununla beraber kaslarımız gevşer, zihnimiz sakinleşir ve vücut gevşemeye hazır hale gelir.

Uykumuzu uyumamıza rağmen yorgun hissederek kalktığımız günler olmuştur. Buradan çıkardığımız sonuç ,sadece uyuyarak bedenimizdeki gevşemeyi sağlayamadığımızdır. Aklı sakinleştirmeden nefesi yavaşlatmadan bedeni dinlendirmek, bedende gerçek bir gevşeme sağlamaz .Bu yüzden  yoga seansı sonunda yapılan 10-15 dakikalık  derin gevşeme ile birey bedendeki gevşemeyi ve dinginliği hisseder. Yoga, kişiye uygun ve doğru şekliyle yapıldığı takdirde seans sonunda  yorgunluk ve ağrıda artış olmaz. Dolayısıyla yoga  yeterince uyku uyuyamayan, uyku problemleri olan, stres seviyesi yüksek, anksiyetesi olan kişiler için kullandığımız en etkili yollardan biridir.Ayrıca  yoga bu yolla dayanılmaz ağrılar tarifleyen ve özellikle kronik ağrıları olan hastalarımız için de  ağrıya karşı toleransı arttırır. Bireydeki ağrı-spazm-ağrı döngüsünün kırılmasına yardımcı olur. Kişi tedavisinin yanı sıra bunu da yaşamının bır parçası haline getirir ve uygularsa başarılı bır ağrı yönetimiyle yasam kalitesini arttırabilir.

Literatüre bakıldığında ;

1968 → US National Library of Medicine ’nın verileri değerlendirildiğinde yayınlanmış 7 calışma

Son 5 yılda → yayınlanmış 250 üzerinde calışma(belli kriterlere göre kabul görmüş olanlar)

Yapılan araştırmalar her geçen yıl artmış ve ilgi çekici olmuştur. Bunun üzerine tıp insanları tedavilerinde hastalıklara yönelik bir modalite olarak  yogaya yer vermeye başlamış ve kendi klinik deneyimlerini çalışmalarını kitaplarında,seminerlerinde  toplamış ve  bize aktarmışlardır.

*Dahiliye uzmanı Dr. Timothy Mccall ’un Yoga as Medicine adlı kitabından alıntıdır.

Çalışmalarca desteklenmiş yoganın faydalı olduğu 101 sağlık sorunu aşağıdaki linktedir.

Sağlık durumlarına göre iyileşenlerin kendi bildirimlerine göre hazırlanmış olan tablo için tıklayınız.

Yoga yaparken dikkat edilmesi gerekenler

1. Esas olan kişinin  kendi beden özellikleri ve koşullarıdır. Herkes aynı hareketi aynı ölçüde yapamaz.Gruptaki diğer bireylerin yaptıkları referans alınmamalıdır.
  2. Acı hissetmek normal degildir ,hissediyorsanız hareketten yavaşça çıkın. Kendi vücut özelliklerinize  göre hareketleri ağrısız ve rahatlık içinde yapabileceğiniz  uyarlamaları öğrenmeli ve uygulamalısınız.
  3. Kişisel koşullar nedeniyle gerekiyorsa öncelikle özel dersler alınarak temel prensipler ögrenilebilir. ve kişi daha sonra grup  derslerine katılabilir.
  4. Kalabalık sınıflar tercih edilmemelidir.
  5. Yemek yedikten kısa süre sonra yoga yapmak (yada herhangi  bir spor yapmak) hazmi zorlaştırır ve rahatsız edici olur.Öğünden  2-3 saat sonrası idealdir.

Yoga eğitmenleri doktor veya fizyoterapist degildir. Hastalıklar, tedaviler ve ilgili kısıtlamaları bilmelerini beklemeyin.

Eğer bir rahatsızlık söz konusuysa ister yoga ister başka bir fiziksel faaliyet olsun çalışmalara başlamadan uzman tavsiyesi almanız gereklidir.

Klinik yoga sizi edilgen olarak ilaç almanın veya ameliyat olmanın yapmadığı bir şekilde güçlendirebilir.

Fizyoterapist-

BETY Terapisti – Yoga Eğitmeni